Fałszywe sklepy internetowe – jak ich unikać?

Fałszywe sklepy internetowe – jak ich unikać?
26 lipca 2021 ·12 min czytania

Branża e-commerce w ostatnich latach rozwijała się w ekspresowym tempie, dzięki czemu dzisiaj, nie ruszając się z domu, możesz kupić nowe buty, wymienić dodatki do mieszkania, czy też zamówić produkty spożywcze, które zostaną dostarczone z pobliskiego marketu. Przy zakupy online możesz też jednak natknąć się na fałszywe strony internetowe, prowadzone przez nieuczciwych sprzedawców. Jak zatem rozpoznać bezpieczny e-sklep? 

Czytaj dalej, a dowiesz się: 

  • Jak sprawdzić wiarygodność sklepu internetowego?  
  • Na co zwrócić uwagę podczas wirtualnych zakupów?  
  • Gdzie zgłaszać fałszywe strony internetowe?  

 

Fałszywe sklepy internetowe – jak sprawdzić wiarygodność e-sklepu? 

W internecie – podobnie jak w realnym życiu – łatwo uśpić czujność konsumentów. W niektórych przypadkach, aby przyciągnąć zainteresowanie, wystarczy przedstawić jedynie atrakcyjną cenowo ofertę czy też obiecać klientowi produkt, który powszechnie uważany jest za trudnodostępny.  

Nic więc dziwnego, że cyberprzestępczość, która do tej pory kojarzyła się głównie ze skimmingiem oraz atakami hakerskimi, rozrosła się o nowe gałęzie i obejmuje również przewinienia związane z działaniem fałszywych sklepów internetowych.  

Czy wiesz, że skimming to przestępstwo, które polega na kradzieży danych znajdujących się na pasku magnetycznym karty płatniczej? Najczęściej do wykroczenia dochodzi podczas korzystania z bankomatów, ale może się to też zdarzyć przy płaceniu kartą za zakupy w e-sklepie.  

  Na szczęście istnieje kilka zasad, które pozwolą Ci zminimalizować ryzyko stania się ofiarą internetowego oszusta. Warto z nich skorzystać, szczególnie jeśli chcesz złożyć zamówienie w sklepie, z którego oferty do tej pory nie korzystałeś. Wdrożenie w życie opisanych poniżej reguł wydłuży proces zakupowy jedynie o kilka minut, ale za to pozwoli Ci zaoszczędzić sporo stresu oraz co najważniejsze – uchroni Twoje pieniądze.  

Oszuści internetowi – lista reguł, których należy się trzymać, aby nie paść ich ofiarą  

1.Wiarygodność stron internetowych – sprawdź dane firmy  

 Pierwszy krok do weryfikacji sklepu internetowego to sprawdzenie zakładki „Kontakt”.  

W tym miejscu powinny się znaleźć: pełna nazwa firmy, numer NIP, REGON oraz adres siedziby. Zanim zrobisz zakupy, pamiętaj, aby potwierdzić prawdziwość podanych danych, korzystając z ogólnodostępnej bazy CEIDG – dzięki niej upewnisz się, że firma stojąca za danym e-sklepem faktycznie istnieje.  

Sprzedawca, który ma dobre zamiary, chętnie zaproponuje Ci też różne metody kontaktu – poda nie tylko swój adres e-mail, lecz także numer telefonu. Jeśli brakuje takich informacji, a w szczególności danych kontaktowych – może to być wyraźny sygnał, że trafiłeś na nieuczciwy sklep internetowy.   

2.Zielona kłódka, czyli magiczny certyfikat SSL 

Certyfikat SSL, zwany przez wielu internautów zieloną kłódką, to symbol bezpiecznego i szyfrowanego połączenia z daną stroną. Jego obecność jest wręcz wymagana, szczególnie na podstronach, na których wpisujesz swoje dane – np. w formularzu zamówienia czy podczas rejestracji.  

3. Bezpieczeństwo płatności  

Bramka płatności, czyli sekcja na stronie sklepu do opłacenia e-zakupów, to kolejny sygnał, że można mu zaufać. Każdy sklep – w tym internetowy – żeby móc akceptować płatności bezgotówkowe, musiał wcześniej podpisać z dostawcą specjalną umowę, a to wiązało się chociażby z weryfikacją danych firmy, ale nie tylko. Dokonując płatności przez bramkę, zgadzasz się na to, że w transakcji uczestniczy również pośrednik. Dzięki temu w razie problemów masz się do kogo odwołać. Poza tym osoby płacące kartą otrzymują dodatkową ochronę w postaci usługi chargeback. Jeżeli towar opłacony kartą nie dotrze do odbiorcy, będzie niezgodny z zamówieniem lub wadliwy, można walczyć o odzyskanie pieniędzy za pośrednictwem banku.  

 4.Ochrona danych osobowych  

Jeśli sklep prowadzi swoją działalność w sposób legalny, to z całą pewnością stosuje się do zasad ochrony danych osobowych, czyli do unijnego rozporządzenia RODO. Chcąc zweryfikować tę kwestię, wystarczy, że sprawdzisz politykę prywatności sklepu. Znajdziesz tam informacje na temat gromadzenia i przetwarzania danych osobowych.   

5. Sprawdź opinie o stronach internetowych  

Jeśli chcesz ustrzec się przed nieuczciwym sprzedawcą internetowym, możesz też poszukać w sieci opinii na jego temat. W tym celu możesz skorzystać z portali społecznościowych, ale też z któregokolwiek serwisu agregującego oceny wystawiane sklepom. W wielu przypadkach pomocna może okazać się sama wizytówka firmy, którą zobaczysz w wynikach wyszukiwania zaraz po wpisaniu nazwy sklepu w Google. Rzecz jasna, sklep powinieneś prześwietlić pod kątem opinii przed zrobieniem w nim zakupów. 

Co jeszcze zrobić, gdy nie chcesz być oszukany przez sklep internetowy?  

W internecie znaleźć możesz również nieoficjalne listy oszustów internetowych, które na bieżąco uzupełniane są przez internautów. Podchodź jednak do tego narzędzia z ograniczonym zaufaniem – w końcu nigdy nie wiesz, z jakich pobudek dana osoba wystawiła negatywną opinię (może to być np. chęć zemsty czy przejaw nieuczciwej konkurencji).  

Ze wszech miar polecaną metodą jest natomiast sprawdzenie, który sklep internetowy stosował niedozwolone zapisy w umowach w stosunkach z konsumentami. Aby to ustalić, możesz zajrzeć do rejestru klauzul niedozwolonych prowadzonego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jeśli uważasz, że jakieś zapisy w regulaminie sklepu internetowego budzą zastrzeżenia natury prawnej, możesz też sam zgłosić się do miejscowego rzecznika konsumentów z prośbą o fachową ocenę.  

Czy wiesz, że UOKiK, czyli Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, od 17 kwietnia 2016 roku korzysta z instytucji Tajemniczego Klienta? Celem tych działań jest zebranie dowodów w prowadzonym postępowaniu lub też kontrolne sprawdzenie, czy dochodzi do nieprawidłowości podczas oferowania produktów lub usług. Do tej pory największą „akcją” urzędu była kontrola 16 największych sklepów z elektroniką.  

Oszustwo w sklepie internetowym, podejrzane strony – na co zwrócić uwagę?  

Jeśli decydujesz się na zakupy online, Twoją uwagę powinny zwrócić wszelkie nietypowe zachowania sprzedawcy internetowego. O czym mowa?  

Oszuści bardzo często stosują różne sztuczki przy podawaniu ceny towaru – po to, aby ich produkt wydawał się tańszy względem tych dostępnych w konkurencyjnych sklepach. Właśnie dlatego zdarzają się przypadki, w których podawana jest wartość netto (czyli bez obowiązkowego podatku VAT), a mniejszym drukiem wpisana jest właściwa cena, którą przyjdzie Ci zapłacić. W innych sytuacjach zdarzają się manipulacje dotyczące kosztów przesyłki. Cena towaru może być zaskakująco niska, ale za to opcja wysłania towaru kurierem lub pocztą jest dwu- lub trzykrotnie wyższa niż w innych sklepach.  

 Przed złożeniem zamówienia zwróć uwagę na język, jakim napisane są teksty na stronie. Zagraniczne serwisy bardzo często powstają we wschodnich językach i tłumaczone są nieudolnie na inne języki. Oszuści w tym celu korzystają z automatycznych translatorów, przez co komunikaty czy też opisy produktów mogą być nielogiczne oraz pełne błędów. Jeśli trafisz na taką stronę, powinna zapalić Ci się w głowie czerwona lampka ostrzegająca przed możliwym oszustwem.  

Bezpieczne zakupy w sieci – pamiętaj o tych 5 zasadach! 

 

Z całą pewnością Twoją uwagę powinien wzbudzić również brak możliwości zapłacenia za towar przy odbiorze, czyli za pobraniem. Skorzystanie z takiej opcji może zminimalizować ryzyko oszustwa, jednak tutaj również mogą zdarzyć się niespodzianki. Zanim zapłacisz kurierowi za towar, sprawdź przy nim zawartość przesyłki. Zdarzają się sytuacje, w których fałszywi sprzedawcy wysyłają pięknie opakowane podarte gazety, kamienie czy ziemię.  

Gdzie zgłaszać nieuczciwe sklepy internetowe?  

Jeśli padłeś ofiarą oszusta internetowego albo masz podejrzenia, że dana strona nie działa w pełni legalnie – nie wahaj się tego zgłosić! Pierwsze kroki możesz skierować na policję, zwłaszcza jeśli dokonałeś już pechowego zakupu. Tam złożysz zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa, dzięki czemu zostanie wszczęte śledztwo. 

 Jeśli jednak sklep „jedynie” budzi Twoje wątpliwości, warto zgłosić ten fakt do miejscowego rzecznika konsumenta lub do Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej, właściwego dla Twojego miejsca zamieszkania.