Jak rozpoznać uczciwy sklep internetowy?

Jak rozpoznać uczciwy sklep internetowy?
4 listopada 2021 ·5 min czytania

Rynek e-commerce rozwija się coraz szybciej. Okres pandemii przyspieszył ten proces i zachęcił do zakupów online nawet osoby, które wcześniej z e-sklepów nie korzystały. Popularność handlu w sieci wzmocniła jednak również kreatywność oszustów, zwłaszcza w okresach wyprzedaży i w czasie przedświątecznym.

Czytaj dalej, a dowiesz się:

  • Kiedy przede wszystkim zachować czujność?
  • Na co zwrócić uwagę, robiąc zakupy online?
  • Gdzie sprawdzić prawdziwość danych podawanych przez e-sklep?
  • Co jeszcze powinno przykuć Twoją uwagę?

Czytaj też: Zakupy przez internet – jakimi zasadami warto się kierować?

Na co uważać w pierwszej kolejności?

Gdy robisz zakupy online, w pierwszym rzędzie zwróć uwagę na to, jakim językiem są opisywane produkty. W fałszywych witrynach często pojawiają się błędy gramatyczne, ortograficzne i brakuje polskich znaków. Szanujący się sklep dba o takie szczegóły.

Zawsze powinieneś też zachować czujność, kiedy ceny w sklepie internetowym są wyjątkowo atrakcyjne albo gdy bardzo wysoki rabat obowiązuje tylko jednego dnia. Koniecznie sprawdź, czy nie wiążą się z tym żadne ukryte koszty. Bywa na przykład, że dany produkt jest niemal za darmo, tymczasem przesyłka kosztuje już krocie.

Jak sprawdzić, czy sklep jest prawdziwy?

W takich przypadkach CERT – czyli Computer Emergency Response Team – radzi, abyś zawsze sprawdzał, czy strona sklepu jest szyfrowana i posiada certyfikat SSL. Jeżeli tak, to w pasku adresu sklepu zobaczysz zieloną (lub szarą) kłódkę. Jednak to także nie zawsze oznacza na pewno, że wszystko jest w porządku. Oszuści coraz częściej wykorzystują bowiem skradzione certyfikaty. Powinieneś więc kliknąć na kłódkę, wybrać polecenie „certyfikat” i sprawdzić, dla jakiej firmy został wydany.

Połączenie bezpieczne i niezabezpieczone – infografika

Sprawdź też, czy na stronie danego sklepu znajdują się: regulamin jego działania, dokument o spełnianiu wymogów RODO, informacje o sposobie dostawy towaru i metodach płatności oraz o prawie do odstąpienia od umowy. Unikaj sklepów podających tylko numer rachunku, na jaki pieniądze mają wpłynąć, ponieważ konto nie musi należeć do sklepu (banki nie weryfikują numerów kont). W zakładce „kontakt” powinny też być: NIP firmy lub KRS, dane adresowe i numery kontaktowe.

Czytaj też: 3D Secure – na czym polega ta usługa i jak z niej korzystać?

Z pewnością bezpieczniejsze zakupy zrobisz w sklepie internetowym, który umożliwia płatność kartą. To sygnał, że sklep został zweryfikowany przez agenta rozliczeniowego, czyli firmę, która zawiera umowę ze sklepem na płatności bezgotówkowe.

Poza tym jeśli coś pójdzie nie tak – a więc sklep nie wywiąże się z umowy, dostaniesz nie ten towar, który zamawiałeś, a sklep odrzuci Twoją reklamację – będziesz mógł skorzystać z procedury chargeback. W pomoc przy odzyskaniu pieniędzy włączy się wówczas bank, który wydał Twoją kartę płatniczą. Pamiętaj, że tylko zapłata kartą uprawnia Cię do skorzystania z procedury chargeback.

Sprawdzanie danych sklepu w rejestrach (ramka)

Gdzie jeszcze szukać informacji o wiarygodności sklepu?

Dużo opinii i danych o wybranym sklepie znajdziesz na forach internetowych i w portalach społecznościowych. Jednak brak informacji na ich temat przez dłuższy czas i nagłe się ich pojawienie może być sygnałem ostrzegawczym. Oszuści często bowiem przejmują nieaktywne domeny i wykorzystują ich dawny potencjał.

Zobacz też: Największe cyberzagrożenia – jak ich unikać?

Zawsze możesz też po prostu zadzwonić do danego sklepu. Jeżeli nikt nie odbiera w nim telefonu, lepiej poszukaj innego. Zrezygnuj też z zakupu, jeżeli numer telefonu nie zgadza się z podanym w KRS lub CEIDG, ponieważ zdarza się, że oszuści podają dane prawdziwych firm prowadzących sklepy, ale podmieniają numer kontaktowy na swoją – fałszywą – infolinię.

Wiarygodne sklepy a możliwość połączenia się bezpośrednio ze sprzedawcą

Czego jeszcze unikać, wybierając solidny e-sklep?

Uważaj na linki, które mają przekierować do dokładnego opisu wybranego produktu, a w rzeczywistości mogą zawirusować Twoje urządzenie. Omijaj też sugestie o zalogowanie się pod innym linkiem. Pod żadnym pozorem nie instaluj na swoim komputerze, tablecie czy telefonie żadnych programów pod wpływem sugestii sprzedawcy. Uczciwy sklep nigdy nie prosi o loginy – ani do portali społecznościowych, ani do bankowości mobilnej.

Zobacz również: Senior w sieci – jak zadbać o jego bezpieczeństwo?

Zawsze sprawdzaj też, czy Twoja płatność trafiła do sklepu, w którym włożyłeś zakupy do wirtualnego koszyka. Bywa, że oszuści podszywają się także pod operatorów systemów płatności. Zignoruj telefon z banku w trakcie zawierania transakcji, zwłaszcza jeśli jego przedstawiciel zażąda potwierdzenia zapłaty na urządzeniu mobilnym.

Co robić, gdy zostałeś oszukany? Infografika

Czytaj także: E-zakupy spożywcze. Jak robić tanie zakupy spożywcze online?