Nietrafione świąteczne prezenty: czy możliwy jest zwrot towaru?

Nietrafione świąteczne prezenty: czy możliwy jest zwrot towaru?
7 grudnia 2021 ·6 min czytania

Po świętach Bożego Narodzenia nietrafione prezenty mogą być przyczyną niezadowolenia. Na szczęście prawo konsumenckie umożliwia zwrot towaru lub jego wymianę, jeśli podarunek nie spełnia Twoich oczekiwań. Sprawdź, jaka jest polityka zwrotów w sieciach handlowych, a także czy zawsze możesz oddać niechciany prezent do sklepu.

Czego dowiesz się z artykułu?

  • Na czym polega możliwość zwrotu towaru, który otrzymałeś na prezent?
  • Jak oddać nietrafiony prezent w sklepie stacjonarnym?
  • Jak wygląda polityka zwrotów w sieciach handlowych?
  • Czy można zwrócić prezent ze sklepu internetowego?
  • Czy przedsiębiorcy mogą korzystać ze zwrotu towaru?
  • W jakich sytuacjach przepisy mówią o braku możliwości zwrotu towaru?

Prawo konsumenta: zwrot towaru zakupionego na prezent

Wręczanie prezentów to piękny zwyczaj, ale często towarzyszy temu obawa, że podarek nie spodoba się osobie obdarowanej. Co w takiej sytuacji mówi prawo konsumenckie? Zwrot towaru zależy od sposobu dokonania zakupów. Zasady różnią się w zależności od tego, czy produkt został nabyty w sklepie stacjonarnym, czy też zamówiony przez internet, czyli poza lokalem przedsiębiorcy. Te same wytyczne obejmują też tzw. zakupy na pokazach. Poniżej znajdziesz niezbędne informacje o tym, jak należy postępować w przypadku ewentualnych zwrotów.

Możliwość zwrotu towaru w sklepie stacjonarnym

Robiąc zakupy w sklepie stacjonarnym, warto być pewnym swoich wyborów przed dokonaniem płatności. Sprzedawca nie ma obowiązku przyjąć towaru, gdy klient po zakupie nagle zmieni zdanie albo uzna, że dana rzecz jednak nie spełnia jego wymagań. Prawo konsumenckie umożliwia jedynie zwrot towaru uszkodzonego. W przypadku zakupu prezentu powinno się go dokładnie obejrzeć i sprawdzić, czy wybrany upominek nie jest wybrakowany, poplamiony bądź zepsuty, a także upewnić się, czy istnieje możliwość zwrotu w sklepie. Duży wpływ na oddanie nietrafionego prezentu ma dobra wola sprzedawcy, z którym można się porozumieć. Niekiedy ustna umowa i zapis adnotacji na paragonie, że zakupiona rzecz to prezent, daje prawo do zwrotu towaru albo wymiany na inny.

Czytaj również: 5 powodów, dla których warto brać paragon

Zwroty towarów w sieciach handlowych

Sklepy stacjonarne nie mają obowiązku przyjmować niechcianego prezentu, chyba że jest on wadliwy. Bardzo często popularne sieci handlowe wprowadzają do regulaminu własne prawo zwrotu towarów, dzięki któremu konsument może oddać rzecz tylko w określonym terminie. Zazwyczaj ten czas obejmuje 30 dni od daty zakupu. Warto jednak dowiedzieć się, czy regulamin daje możliwość zwrotu towaru przecenionego. Zwrot kosztów może odbywać się w różny sposób – na przykład poprzez wypłatę pieniędzy na konto bankowe klienta, otrzymanie gotówki do ręki, zwrot na kartę płatniczą czy przekazanie karty podarunkowej do sklepu o tej samej wartości co nietrafiony prezent.

Zwrot towaru w sklepie stacjonarnym – warunki

Zwrot towaru kupionego w internecie

Zakupy przez internet, dzięki wygodzie, licznym benefitom i bezpiecznym metodom płatności bezgotówkowej, są coraz częściej wybieraną opcją kupna prezentów. Sprzedaż internetowa objęta jest także prawem konsumenckim. Istnieje bowiem możliwość zwrotu towaru zakupionego przez internet bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od doręczenia przesyłki do klienta. Termin ten może wydłużyć się w wybranych sklepach nawet do miesiąca. Sprzedawca zobligowany jest do zwrotu ceny towaru oraz kosztów przesyłki, które musiał pokryć klient, chyba że była ona darmowa. Prawo to obejmuje również umowy zawarte na odległość, co oznacza, że zamówienie zrealizowane online, a odebrane osobiście w sklepie stacjonarnym też podlega zasadzie dwutygodniowego okresu zwrotu.  

Przyjazna polityka zwrotu towarów zakupionych przez internet wynika przede wszystkim z braku możliwości dokładnego zapoznania się z produktem. Często opis i zdjęcia przedstawione na stronie internetowej nie odzwierciedlają faktycznego stanu rzeczy. Możliwość zwrotu w ciągu 14 dni stanowi ochronę kupującego przed nieuczciwymi sprzedawcami, ale chroni też konsumentów przed kompulsywnymi zakupami.

Czytaj także: Niezgodność towaru z umową? Twoje prawa w sklepach online

Zwrot towaru – produkt niezgodny z opisem

Zwrot towaru a działalność gospodarcza

Często zdarzają się sytuacje, że przedsiębiorcy (jako podmioty gospodarczy) zamawiają potrzebny sprzęt na firmę. W takim przypadku ich zakupy nie podlegają prawom konsumenckim. W czerwcu 2020 roku wprowadzono jednak specjalny przepis, który reguluje możliwość zwrotu towaru. Zapisane jest w nim, że przedsiębiorca może skorzystać z takiego przywileju, jeśli zakup nie jest bezpośrednio związany z branżą, w której na co dzień działa dana firma.

Zobacz również: Fałszywe sklepy internetowe – jak ich unikać?

Brak możliwości zwrotu towaru w sklepie

Zakupy dokonane przez internet umożliwiają konsumentom pełnię praw związanych ze zwrotem towaru. Jednak nie zawsze skorzystasz z tego przywileju. W sklepach stacjonarnych tę decyzję podejmuje sprzedawca, który nie ma obowiązku przyjąć nietrafionego prezentu z powrotem. Kiedy kupujesz coś od osoby prywatnej, również nie możesz oddać tej rzeczy, chyba że wspólnie dojdziecie do porozumienia. Możliwości zwrotu nie podlegają też określone produkty – np. te wykonane na życzenie klienta, zgodnie z jego wytycznymi albo artykuły o krótkim terminie przydatności czy nienadające się do ponownej sprzedaży.   

Brak możliwości zwrotu towaru – ustawa

Świadome i odpowiedzialne zakupy pozwalają uniknąć problemów związanych z nietrafionymi prezentami. Jednak każdy powinien znać prawa konsumenckie, które regulują warunki zwrotu towarów, aby wiedzieć, na jakie przywileje może liczyć.

Przeczytaj także: Jak rozpoznać uczciwy sklep internetowy?