Rękojmia – co to jest, ile trwa i czym się różni od gwarancji?

Rękojmia – co to jest, ile trwa i czym się różni od gwarancji?

Warto znać swoje prawa jako klienta – także te dotyczące reklamacji. Z chwilą nabycia towaru przysługuje Ci możliwość rękojmi w sytuacji, gdy okaże się, że kupiona rzecz ma wady prawne lub fizyczne. Na czym polega rękojmia? Przez jaki czas obowiązuje? Czym się różni od gwarancji? Jeśli zastanawiają Cię te kwestie, przeczytaj nasz artykuł.

Czytaj dalej, a dowiesz się:

  • Rękojmia – co to jest?
  • Rękojmia – ile trwa?
  • Rękojmia a gwarancja
  • Rękojmia – wzór pisma. Czy taki w ogóle istnieje?

Zobacz: Kupujesz dziś, płacisz później, czyli jak działają odroczone płatności

Rękojmia – co to jest?   

Rękojmia to możliwość odstąpienia od umowy w chwili stwierdzenia wady fizycznej lub prawnej towaru. Wada fizyczna to np. uszczerbek w wyglądzie zewnętrznym, błąd oprogramowania, brak wymaganych elementów czy problemy z użytkowaniem. Wada prawna nie ma związku ze stanem fizycznym przedmiotu, a występuje wtedy, gdy np. okazuje się, że do nabytego towaru prawo ma osoba trzecia lub produktem nie można dysponować ze względu na okoliczności (np. jest dowodem w sprawie). Odpowiedzialność w takich przypadkach ponosi sprzedawca.

Jeśli dojdzie do uznania wady, konsument ma prawo domagać się naprawy towaru, wymiany go na nowy, odstąpienia od umowy (jeśli wady nie da się zlikwidować) lub obniżenia wartości umowy poprzez np. obniżenie ceny sprzedanego towaru wprost proporcjonalnie do wartości zaistniałej wady.

Rękojmia – KC

Czytaj też: Nietrafione świąteczne prezenty: czy możliwy jest zwrot towaru?

Rękojmia – ile trwa?

Bardzo istotną kwestią jest to, ile trwa rękojmia. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że w chwili nabycia określonego produktu, czy w ogóle zawarcia umowy na jakąkolwiek usługę, mają aż dwa lata na zgłoszenie wady towaru.

W pierwszym roku rękojmia działa jednak nieco inaczej niż w drugim: przez 12 miesięcy od dnia zakupu istnieje domniemanie, że produkt był wadliwy już w chwili jego kupna, więc to po stronie sprzedawcy leży udowodnienie, że tak nie było. Natomiast po przekroczeniu tego terminu, czyli po roku od zakupu, sytuacja zmienia się o 180 stopni – to klient musi dowieść, że towar zniszczył się nie z jego winy.

Czytaj też: Paragon – jak może pomóc Ci w reklamacji produktu?

Rękojmia a gwarancja

Rękojmia i gwarancja to często mylone pojęcia. Warto jednak znać różnice, bo to od nich zależy, jak postępować dalej w przypadku reklamacji.

Rękojmia a gwarancja – różnice

Rękojmia – wzór pisma. Czy taki w ogóle istnieje?

Na pewno – w chwili chęci zareklamowania towaru – zadasz sobie pytanie, jakie pismo powinieneś przygotować, aby reklamacja została uznana. Nie istnieje jeden ogólny wzór. Co więcej, większość sklepów ma swój własny formularz, który zostanie Ci udostępniony do wypełnienia. Pamiętaj jednak, że aby istniały prawne podstawy do rękojmi, potrzebujesz dowodu zakupu w jakiejkolwiek formie. Może to być paragon, ale także np. elektroniczna faktura, potwierdzenie transakcji online lub wyciąg z Twojego konta bankowego.